Friday, July 30, 2010

KEBAKARAN!!!

kkkrrrriiiingggggggg!!!!!!

bkn bunyi telefon ye....
i2 adlh bunyi....
siren kebakaran yg tlh kedengaran d seluruh bgunan...
bangunan apa?...
hah nie yg nk cerita nie.....
.
.
.
.
.
.
nie lah bgunan nyer...

PERPUSTAKAAN SULTANAH ZANARIAH (PSZ)

nk d jd kn cerita......
pd tggl 28/Julai/2010 iai2 pd hri Rabu yg lpas....
tlh diadakn latihan kebakaran yg melibat kn
mahasiswa UTM yg berada d dlm PSZ srta staf2 PSZ
lthn tlah d adakn secara mngejut
(dh nme pn lthan kn xkn nk bgthu kn.. heee~)

xyah la crte pnjg2....
jom layan gmbr2 kat bwh nie....
.
.
.
.
.
.
.
.

mahasiswa serta staf2 PSZ d luar lokasi kejadian.....
.
.
.
.

laluan menuju ke tmpat kejadian...
.
.
.
.

mangsa2 kejadian...
ad yg bju nyer trkoyak n ad darah....
(mcm real je... heehee)
.
.
.
.

nk lg real...
psukan bomba trut mngmbil bhgian....

.
.
.
.

tdk ketinggalan...
Ambulans UTM...

.
.
.
.

mangsa2 d bawa menaiki Ambulans unt ke Pusat Kesihatan UTM
bg mndpatkn rawatan lnjut....



.
.
.
.

n x lpe jg....
mreka brdua nie...
srba biru pd hri trsebut ^^


i2 lah kisah nyer...
ble dh kluar...
mlas nk msuk blk coz kelas pn dh nk mle...
jd kteorg pn prg la Dewan Sri Iskandar (DSI) pl....
nnt fielah cerita kisah kat DSI pl ye...
cukup la unt kali ini...

sebelum mngakhiri....

*SEBAIK-BAIK SAHABAT IALAH ORANG YANG ANDA PERCAYAI, ANDA MERASA DAMAI DENGANNYA, ANDA DAPAT MENGADU KESUSAHAN ANDA KEPADANYA, DAN DIA DAPAT MENCERITAKAN KEPADA ANDA KESUSAHANNYA DAN MENJAGA RAHSIA ANDA*

Saturday, July 24, 2010

CERITA HARI INI

SPAQ atau nme pnjg nyer
Seminar Pemantapan Aqidah..

best best best!!!

program yg sgguh mnarik n byk pngisian...
tak sia2 rse nyer prg SPAQ hri nie...
(wlaupun rse mngantuk kerap kali brtandg)

brmle dr pkul 8.00 pg hgga 5.00 ptg...
mngndungi 2 sesi...

sesi prtama:
Benteng Ketahanan Akidah Muslim & Syiah
oleh:
Prof Madya Dr. Mudasir Muslim
pensyarah dr UKM

sesi ke2:
Salah Faham Terhadap Jihad
oleh:
Ustaz Nurazmallail bin Marni
penyarah UTM

fielah srta kn sekali cover buku
pndedahan fahaman syiah
yg tlh d beli swk2 mghadiri program SPAQ ini...

buku ini tlh lme dtrbitkn
iaitu pd thun 1998
(fielah bru thun 2)
oleh JAKIM

smga ilmu yg dprolehi dpt d mnfaat kn...
insyaAllah....

tmat crte tntg SPAQ...

nie pl memori yg smpt d rkam....
.
.
.
.
.
.
semasa prjlan mnuju ke SPAQ...

2 ekor brung merpati...
srta suasana pg yg harmoni
n bunga2 kuning yg brguguran
tlh mncntik kn lg pmndgan pg ini....

tdk ktgglan jg....

kwn2 fielah yg ske brgmbr nie...

yg nie pl...

swk2 sesi prtame brehat...
smbl mnkmati kudapan yg tlh dsediakn...

n akhr skali...

kami bertiga
d dlm Masjid Sultan Ismail (MSI)

syg nyer.....
kwn fielah lg sorg tdk dpt mghdr kn diri
d ats sbb2 trten2...

k la.... sbelum fielah mgakhir...
mri kte renung kn kata2 mutiara d bwh ini.... ^^

*sesiapa yg memiliki agama yg sentiasa mmbimbingnya...
akal yg meluruskan lgkah nya....
kdudukan yg mmbentenginya dr kejahatan...
dan rse malu yg senantiasa mghiasinya...
maka sesungguhnya...
dia tlh mnghimpun sluruh kebaikan dlm drinya....*

~sekian unt kali ini~

Tuesday, July 6, 2010

Kisah Cinta

Mari brsama kte hayati video di bwh ini..

video nie d peroleh dr seorg kwn...

mngisah kn tntg erti cinta sebenar...

insyaAllah akn mngalir la air mata kte..




Pemergian Mu~ In-Team

(Ya Rasulallah...)

Kau masih tersenyum mengubat lara

Selindung derita yang kau rasa

Senyuman yang mententeramkan

Setiap insan yang kebimbangan

Hakikatnya, tak tertanggung lagi derita

Di pangkuan isterimu Humaira?

Menunggu saat ketikanya

Diangkat rohmu bertemu Yang Esa

Tangan dicelup di bejana air

Kau sapu di muka mengurangkan pedih

Beralun zikir menutur kasih

Pada umat dan akhirat

Dan tibalah waktu ajal bertamu

Penuh ketenangan jiwamu berlalu

Linangan air mata syahdu

Iringi pemergianmu

Oh sukarnya untuk umat menerima

Bahkan payah untuk Umar mempercaya

Tetapi iman merelakan jua

Bahawa manusia ?kan mati akhirnya

Tak terlafaz kata mengungkap hiba

Gerhanalah seluruh semesta

Walaupun kau telah tiada

Bersemarak cintamu selamanya

Ya Rasulallah

Kau tinggalkan kami warisan yang abadi

Dan bersaksilah sesungguhnya

Kami merinduimu


Thursday, July 1, 2010

Wanita Ibarat Epal

~Pembuka Bicara~


Allah S.W.T berfirman yg brmaksud:

“Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat
dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat,
perempuan yang baik untuk lelaki yang baik
dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.”
(an-Nur':26)

Jom truskn dg mmbce artikel nie.....

Indah sungguh cuaca pagi itu.Angin bertiup tenang.Sinaran mentari lembut menerangi alam.Tapi sayang, itu semua tidak dapat memadam kegundahan hati sebiji epal yang berada nun di pucuk.Sejak seminggu lalu epal itu asyik berfikir, kenapa aku tidak dipetik orang? Kulitku licin mulus. Warnaku merah bersinar. Sesiapa yang melihat pasti terbakar seleranya. Pasti mereka terbayang betapa manisnya rasaku.Tapi kenapa aku tidak dipetik orang?

Epal tersebut memandang ke bawah.Hairan, kenapa manusia memilih kawan-kawannya yang berada di bawah sana.Bukankah mereka tidak mendapat angin paling bersih dan cahaya paling murni seperti aku yang berada di puncak paling murni ini? Bukankah rakan-rakanku itu ada yang sudah buruk dirosakkan seranggga?

Epal tersebut bingung memikirkan kenapa rakan-rakannya yang telah pun disentuh dan dibelek-belek menjadi pilihan, bukan dirinya yang belum tercemar dan dicuit orang.Apa kurang dirinya ini? Perasaan rendah diri mula bertandang. Makin lama makin menebal, diselangi rasa kecewa dan bimbang Murungnya tidak terganggu lagi. Lalu, pada pagi yang damai dan indah itu, epal tersebut menggugurkan dirinya ke tanah.Apabila sudah berada dibawah,hatinya gembira bukan kepalang. Sedetik lagi aku akan dipilih manusia.Warna merahku yang berkilau dan kulitku yang licin mulus ini pasti mencairkan liur mereka.

Epal menanti manusia bertuah itu.Malangnya sampai ke malam, tiada seorang pun datang mengambilnya.Buahan-buahan yang tergantung mudah dicapai tangan juga menjadi pilihan orang.Yang sudah dibelek-belek, dicuit-cuit dan disentuh-sentuh juga menjadi buruan.Rasa gembira bertukar menjadi risau.Daripada risau menjadi sedih.

Siang berganti malam, hari berganti minggu.Kasihan..akhirnya epal tersebut busuk ditanah menjadi habuan ulat dan serangga perosak….

“Wanita ibarat epal. Epal yang tidak berkualiti amat mudah diperolehi kerana ia berguguran di tanah, tetapi,epal yang tidak mampu dimiliki berada di puncak!! Susah dipetik, susah digapai, tapi, kadang-kadang epal tu risau, kenapa la diriku belum dipetik lagi?? Lantas dia merendahkan martabatnya lalu menggugurkan dirinya ke tanah, sedangkan ia sebenarnya telah ALLAH tinggikan martabatnya sehingga tiada siapa yang berani memetiknya. Hanya pemuda yang benar-benar beriman saja yang mampu memilikinya. Mungkin bukan di dunia, tapi, di akhirat. Biarlah jodoh bukan di dunia. Asalkan cinta ILLAHI menginginkannya.

~p/s: unt mndpat yg trbaik... kte hrus mmpersiap kn dri kte mnjd yg trbaik... insyaAllah....
mari brsama kte muhasabah diri~